Statystyki

  • Odwiedziło nas: 91337
  • Do końca roku: 231 dni
  • Do wakacji: 38 dni

Kalendarium

Wtorek, 2024-05-14

Imieniny: Bonifacego, Julity

,,Kubusiowi Przyjaciele Natury”

Wiemy coraz więcej o tym, jak dbać o przyrodę. Często jednak sporym wyzwaniem jest dla nas przełożenie tej wiedzy na realne działania. Jak wykorzystać wiosenny spacer, wycieczkę czy nawet wyjście do sklepu, aby zatroszczyć się o naszą planetę? Nie bez znaczenia jest przecież, jakim środkiem transportu dotrzemy na miejsce, w co zapakujemy zakupy, czy gdzie wyrzucimy śmieci podczas leśnej wędrówki. Właściwe nawyki w trosce o naturę powinniśmy praktykować wspólnie z dziećmi. Kształtując w nich szacunek do środowiska oraz wrażliwość na otaczający je świat, damy im podstawy do świadomego i zrównoważonego budowania swojej przyszłości.

Jak razem z dziećmi chronić zasoby naszego wspólnego domu - Ziemi, pokazaliśmy w dniu 21.03.2024 r., przeprowadzając w całym przedszkolu zajęcia z Programu ,,Kubusiowi Przyjaciele Natury”. Program ten skierowany jest dla przedszkoli i uczniów klas I-III, który ma na celu naukę zasad ochrony środowiska, szacunku dla roślin i zwierząt, recyklingu, właściwego odżywiania, aktywnego spędzania czasu w zgodzie z naturą oraz poznanie zielonych źródeł energii. W każdej grupie realizowany był inny temat.

Dzieci z grupy I swoją przygodę z Kubusiem rozpoczęły od spaceru, podczas którego określały jaka jest pogoda. Następnie uczestniczyły w zabawkach oraz grach, które przybliżyły im różnice między takimi pojęciami jak pogoda oraz klimat. Maluszki dowiedziały się również jak należy postępować, aby przeciwdziałać zmianą klimatycznym.

Grupa II zrealizowała scenariusz pt. ,,Misja dom - na tropie ekonawyków”. Przedszkolaki nauczyły się dlaczego i w jaki sposób oszczędzać prąd i wodę. Dowiedziały się także po co segregować odpady i czy mogą się jeszcze na coś przydać. Na koniec wykonały kartę pracy i otrzymały pamiątkowe odznaki.

Grupa III poleciała na magicznej latającej chuście do lasu. Nasłuchiwaliśmy tam: śpiewu ptaków i szumu drzew. Rozpoznawaliśmy leśne zwierzęta, wyróżnialiśmy te pod ochroną. Dzieci poznawały nazwy niektórych drzew występujących w lesie. Nasze przedszkolaki dowiedziały się jak zachowywać się podczas spacerów w lesie oraz co to jest: recykling, bawiły się darami lasu. Na zakończenie misji przedszkolaki wspólnie stworzyły drzewo z odcisków swoich rączek.

Grupa IV brała udział w ,,Misji sklep - na tropie mądrych zakupów i życia w zgodzie z naturą”. Podczas zajęć dzieci wysłuchały listu do Kubusia. Wykonując ćwiczenia z Kubusiem i jego przyjaciółmi dowiedziały się - co to jest kondycja i jak należy o nią dbać. W trakcie zajęć każdy przedszkolak otrzymał listę zakupów, z którą udał się do sklepu, znajdującego się w sali. Zakupiony towar stał się podstawą przygotowania zdrowego posiłku na talerzu z podziałem na: owoce, warzywa, produkty białkowe i zbożowe.

,,Misja zielona energia - na tropie odnawialnych źródeł energii” zrealizowana została w grupie VI. Przedszkolaki podczas prezentacji kolorowych zdjęć, dowiedziały się czym są odnawialne źródła energii, skąd pochodzi zielona energia, jak działają zielone elektrownie i jakie płyną z nich korzyści. Podczas indywidualnej pracy z kartami miały możliwość utrwalenia tych trudnych wiadomości. Wykonały również zespołową pracę plastyczną dotyczącą w/w tematu.

Grupy V i VII pracowały przy temacie ,,Misja las - na tropie roślin i zwierząt”. Przewodnim tematem były: pole i las. Dzieci poznawały ekosystem panujący na łąkach i polach, pracę rolnika oraz rolę jaką odgrywają zwierzęta i owady zamieszkujące te miejsca. Wędrując tropem zapylaczy dzieci poznały nazwy Aych, pożytecznych owadów. Wysłuchały bajki i piosenki związanej z omawianym tematem oraz wykonały pszczoły z materiałów odpadowych. Na zakończenie zagrały w grę komputerową, której celem było odszukanie ukrytych w trawie zwierząt i owadów.

Edukacja ekologiczna to bardzo ważny czynnik w procesie kształtowania proekologicznych postaw już w przedszkolu. Dzięki tego typu projektom przedszkolaki mogą wcielać się w rolę inicjatorów rodzinnych zabaw i aktywności, a nawet zmian w codziennym funkcjonowaniu domu, które bardziej sprzyjają proekologicznym nawykom.